درمان کمر درد با طب سنتی
نوشته شده توسط : عبدالله

کمردرد شدید و علائم آن

دلایل مختلفی وجود دارد که منجر به درد ناحیه کمر یا اصطلاحا دردهای کمری شدید می‌شود. این دردها معمولا از فشار بیش از حد به کمر، نشستن طولانی مدت بر روی صندلی، بی­حرکت ماندن برای مدت زمان زیاد، ضربه خوردن به پشت و غیره ناشی می‌شود. به طور کلی کمردرد علائمی دارد که در حالت عادی ممکن است برای همه افراد در طول زندگیشان رخ دهد. این علائم اگر طی چند روز و یا یکی دو هفته بر طرف شود خطرناک نیست و با انجام روش‌های درمانی طب سنتی برای چند روز، میتوان آن را مداوا کرد. اما زمانی ماجرا خطرناک می‌شود که کمردرد بیش از سه ماه ادامه پیدا کند. در این حالت ما دچار کمردرد شدید شده‌­ایم و باید در درمان آن جدی­تر باشیم.

کمردرد شدید و علائم آن

علایم کمردرد

احساس درد ملایم در ناحیه کمر

دردی که بصورت ضربان از بالا تا پایین پا احساس شود

عدم توانایی ایستادن مستقیم و بدون درد

کاهش دامنه حرکتی و کاهش توانایی در خم شدن کمر

دلایل کمر درد شدید

در ادامه برای شرح دلایل کمر درد شدید، دو دسته بندی کلی را در نظر گرفتیم. ابتدا به دلایلی اشاره خواهیم کرد که منجر به درد در نواحی مختلف ستون فقرات و بطور کلی کمر شما می‌شود و سپس به طور ویژه دلایل مربوط به درد در گودی کمر و قسمت پایینی کمر را شرح خواهیم داد.

پوکی استخوان

از بین رفتن تراکم استخوان و نازک شدن استخوان را پوکی استخوان می‌گویند. پوکی استخوان میتواند منجر به شکستگی­‌های کوچک در مهره­‌های کمر شما شود. این شکستگی­‌ها می‌توانند باعث درد جدی شوند.

هر چند بعضی عوامل پوکی استخوان مانند سن، نژاد، سابقه خانوادگی، جثه و جنسیت، غیر قابل کنترل هستند اما جمله عواملی وجود دارند که به دلیل سبک زندگی اشتباه و عوارض مصرف داروهاست.

به عنوان مثال کمبود کلسیم و ویتامین D، استعمال سیگار، مصرف الکل و نوشیدنی های الکلی، نوشابه، کم تحرکی عواملی هستند که پوکی استخوان را سبب می‌شوند.

همچنین مصرف طولانی مدت داروهای کورتیکواستروئید از جمله پردنیزون و کورتیزون، با ساخت استخوان تداخل دارد.

بعضی داروهای درمان پوکی استخوان نیز خود با داروهای بیماری‌های دیگر تداخل دارند مانند:

داروهای پیشگیری و درمان تشنج

داروهای پیشگیری و درمان افسردگی

داروهای پیشگیری و درمان رفلاکس معده

دارهای پیشگیری و درمان سرطان

داروهای پیشگیری و درمان رد پیوند اعضا

ترک کردن سیگار و نوشیدنی­های الکلی،  ورزش کردن، استفاده از فرآورده‌های لبنی مانند شیر، ماست و پنیر، خوردن سبزیجات  آبمیوه‌ها، شیرسویا و  نان‌ برای درمان و پیشگیری از پوکی استخوان مفیدند.

سایر دلایل کمردرد

بسیاری از دلایل بالقوه دیگر کمردرد وجود دارد، اما این موارد بسیار نادر است. این دلایل می تواند شامل موارد زیر باشد:

سایش یک مهره بر روی مهره دیگر

از دست دادن عملکرد عصب در نخاع تحتانی

عفونت قارچی یا باکتریایی ستون فقرات

سرطان یا تومور غیر خونی در ستون فقرات

عفونت کلیه یا سنگ کلیه

علت بروز درد در ناحیه گودی کمر

درد در ناحیه گودی کمر در افراد بین 30 تا 50 سال بیشتر رواج دارد. این بیشتر به علت ضعیف شدن بعضی ماهیچه­‌ها با بالاتر رفتن سن و تغییرات مربوط به دیسک‌های کمر است.

علت بروز درد در ناحیه گودی کمر

بعضی از دلایلی که موجب ایجاد کمردردهای شدید در قسمت پایین کمر یا اصطلاحا گودی کمر می‌شود را شرح خواهیم داد.

کرنش (کشیدگی عضلات)

کرنش اصطلاحا به کشیدگی و یا خارج شدن از حالت طبیعی به دلیل فشار بر روی جسم گفته می‌شود. زمانی که شما بیش از اندازه به عضلات در ناحیه کمر فشار بیاورید موجب کرنش در ناحیه کمر می‌شوید. کرنش از رایج­ترین دلایل کمردرد می‌باشد که معمولاً با بلند کردن نادرست اشیاء سنگین و حرکات ناگهانی  اتفاق می­‌افتد.

کرنش همچنین می‌تواند ناشی از فعالیت بیش از حد باشد.  نمونه آن احساس درد و سفتی است كه بعد از چند ساعت كار در حیاط یا ورزش رخ میدهد.

مشکلات ساختاری در دیسک‌ها

ستون فقرات شما متشکل است از تعدادی مهره. دیسک‌ها نیز بخشی از ستون فقرات هستند که  فضای  بین مهره ها را محکم می‌کنند. جراحات بر روی این دیسک‌ها از مشهودترین عوامل کمردردها است.

مشکلات ساختاری در دیسک‌ها

دیسکها شامل دو بخش هستند: یک بخش نرم و ژلاتینی داخلی و یک حلقه‌ی سخت خارجی. انواع آسیب‌ها یا ضعف ستون فقرات می‌تواند باعث بیرون‌زدگی مایع داخلی از حلقه‌ی خارجی آن شده و این بیرون­زدگی باعث درگیر شدن اعصاب کناری و احساس درد شدید بیمار در ناحیه کمر می‌شود. این عارضه معمولا موجب ضعف عملکرد دیسک و فتق دیسک بین مهره‌ای شده که در اصطلاح عامیانه به‌عنوان دیسک کمر می‌گویند.

علائم دیسک کمر

دیسک کمر معمولا با علایم زیر همراه است:

  • درد و بی‌حسی، اغلب در یک سمت بدن؛
  • دردی که به دست یا پا هم کشیده می‌شود؛
  • دردی که شب‌ها یا با انجام حرکات خاص شدت می‌گیرد؛
  • دردی که بعد از نشستن یا بلند شدن بیشتر می‌شود؛
  • دردی که بعد از پیاده‌روی‌های کوتاه به وجود می‌آید؛
  • ضعف عضلانی غیرقابل توصیف؛

تفاوت دیسک کمر و گرفتگی عضلات

حال که با عوارض و مشکلات دیسک کمر آشنا شدیم، قبل از ادامه بحث لازم است تا تفاوت‌های دیسک کمر و دردهای مربوط به گرفتگی عضلات را شرح دهیم.

گرفتگی عضلات بسیار رایجتر از دیسک کمر است. دیسک کمر در واقع زمانی رخ می‌دهد که کمردرد و مشکلات ستون فقرات به بالاترین حد خود رسیده باشد.

متاسفانه باور غلطی که در میان بیماران وجود دارد این است که چون گرفتگی عضلات کمر یکی از نشانه های دیسک کمر است پس هر وقت دچار درد در ناحیه کمر بر اثر گرفتگی عضلات می‌شوند گمان می‌کنند که دیسک کمر دارند. اما میان این دو تفاوت‌هایی وجود دارد و هر یک علائم خود را دارند که بیشتر به آنها اشاره خواهیم کرد.

گرفتگی عضلات بیشتر ناشی از فشار به عضلات و ماهیچه های پشت شماست ولی دیسک کمر بر اثر ضعیف شدن دیسک‌ها در بین مهره­‌ها می­‌باشد.

گرفتگی عضلات بر خلاف دیسک کمر معمولا در عرض حداکثر دو هفته برطرف می‌شود.

در مورد عوارض دیسک کمر در بخش مربوط به آن شرح داده شد اما در زیر دلایلی که کمک می‌کند تا تفاوت آن با گرفتگی عضلات کمر را تشخیص دهیم آورده شده است. این دلایل به این شرح است:

درد ناحیه پایین کمر که ممکن است این درد به باسن و پاها انتشار یابد.

بی­‌حسی و گرفتگی عضلات در ناحیه کمر، پاها و دستها

بی­‌حسی و ضعف در کمر و پاها و دستها

بی­‌حسی و گزگز شدید در اندام ها

تشدید درد در هنگام راه رفتن

 اما در مورد گرفتگی عضلات علائم بدین شرح است:

بروز درد ناحیه پایین کمر که ممکن است این درد به باسن نیز انتشار یابد.

سفتی و خشکی شدید در ناحیه کمر به گونه که فرد قادر نیست کمر خود را تکان دهد، همچنین به دلیل سفتی عضلات بیمار قادر نیست بدن خود را صاف نگه دارد.

دردی که در هنگام انجام فعالیت‌­ها تشدید یافته و با استراحت کمتر می‌شود.

نکته حائر اهمیت این است که با وجود تفاوت­‌هایی که در نحوه ابتلا به بیماری­‌های ستون فقرات وجود دارد اما دلایلی که سبب بروز این اختلالات می‌شود شبیه به هم می‌­باشند. از شایع­ترین دلایل ابتلا به دیسک کمر و گرفتگی عضلات میتوان به :

نکته مهم اینکه گرفتگی عضلات به خودی خود می‌تواند نشانه یک بیماری دیگر باشد که بعضا بسیار خطرناک نیز هستن مانند بعضی تومورها. بعضی از این بیماری­‌ها عبارتند از:

  • تنگی کانال نخاعی
  • آرتروز کمر
  • روماتیسم ستون فقرات
  • بروز برخی عفونت­‌ها در ستون فقرات
  • تومورهای ستون فقرات
  • تفاوت در درمان دیسک و گرفتگی عضلات

در مراحل ابتدایی شروع بیماری در هر دو مورد استراحت، دوری از فعالیت‌های سنگین، انجام حرکات ورزش که پیشتر اشاره شد، بسیار کمک کننده است. معمولا گرفتگی عضلات در همین مراحل ابتدایی درمان می‌شود؛ اما در مورد دیسک کمر کمی قضیه فرق می‌کند، برای درمان دیسک کمر باید با احتیاط بیشتری برخورد کرد. بهتر است در مورد دیسک کمر بیشتر رویه پیشگیری را پیشه کنید تا درمان. در شدیدترین حالت دیسک کمر، ممکن است شما نیاز به جراحی داشته باشد که بی­خطر نیست.

حال به ادامه مبحث علت بروز درد در ناحیه گودی کمر میپردازیم:

سیاتیک

عصب سیاتیک ستون فقرات را به پاها متصل می‌کند. در نتیجه درد سیاتیک می‌تواند باعث ایجاد درد در پاها و کف پاها شود. این درد معمولاً مثل ضربات سوزن به نظر می‌رسد.

انحنای غیر طبیعی ستون فقرات

 اسکولیوز، کیفوز و لوردوز همگی شرایطی هستند که باعث انحنای غیر عادی در ستون فقرات می‌شوند. اینها شرایط مادرزادی هستند و معمولاً در کودکی و نوجوانی تشخیص داده می‌شوند.

جلوگیری از دردهای پایین کمر

راه­های زیادی برای جلوگیری از درد پایین کمر وجود دارد. تکنیک­های پیش­گیری نیز می‌توانند به کاهش شدت علائم شما کمک کنند. پیش­گیری شامل ورزش ماهیچه­‌های شکم و پشت, کم کردن وزن در صورت داشتن اضافه وزن.

علت کمردرد در زنان

کمردرد در زنان دلایل بالقوه زیادی دارد. برخی مربوط به شرایط خاص برای زنان است، در حالی که برخی دیگر برای هر کسی ممکن است اتفاق بیفتد.

در این بخش جداگانه به بررسی دلایل احتمالی کمردرد در خانم­‌ها خواهیم پرداخت.

بعضی از دلایل کمردرد مخصوص بانوان است که عبارتند از:

سندرم قبل از قاعدگی (PMS)

PMS شرایطی است که بسیاری از خانم­‌ها قبل از عادت ماهانه خود دارند. این سندروم علائم بالقوه زیادی دارد ولی معمولا فقط بعضی از آنها در هر فرد دیده می‌شود:

علائم جسمی مانند درد پایین کمر، سردرد، خستگی، نفخ، علائم عاطفی و رفتاری مانند نوسانات خلقی، هوس غذایی، اضطراب و مشکل در تمرکز. PMS معمولاً چند روز قبل از عادت ماهانه شروع می‌شود و یک یا دو روز بعد از شروع آن، به پایان می‌رسد.

علت کمردرد در زنان

بارداری

کمردرد در دوران بارداری شایع است. علت آن تغییر در مرکز ثقل بدن شما است.

برای بیشتر خانم ها ، کمردرد بین ماه­های پنجم و هفتم بارداری اتفاق می­افتد ، اما میتواند خیلی زودتر شروع شود. اگر سابقه کمردرد دارید، احتمالاً در دوران بارداری دچار آن خواهید شد.

رایج ترین مکان درد در زیر کمر و در پشت استخوان ران شماست. همچنین ممکن است این درد به پاهای شما کشیده شود.

عوارض ناشی از مصرف داروهای شیمیایی برای کاهش کمر درد

متاسفانه عادت غلطی که در درمان کمردرد بخصوص در کشور ما وجود دارد، مصرف بی­رویه داروهای شیمیایی حتی بدون نسخه پزشک است. این ضعف در درمان کمر درد نیز بوضوح دیده می‌شود. در اینجا لازم است شما را با عوارض ناشی از مصرف این داروها آشنا کنیم.

در طب مدرن معمولا برای دردهای ناحیه کمر دو دارو تجویز می‌کنند:

ایبوپروفن

ناپروکسن

تسکین -دهنده درد یا مسکن­ها مانند استامینوفن (تایلنول) نیز گزینه بعدی طب غربی است.

اما مصرف این داروها نیز مانند هر داروی شیمیایی عوارضی دارد. بخصوص مصرف ایبوپروفن که به مرور زمان موجب بروز مشکلات کلیوی یا زخم معده می‌شود.

آستامینوفن و یا داروهای ترکیبی که یک عنصر آنها آستامینوفن است، برای کاهش درد روی سلولهای مغز و بدن عمل می‌کنند. داروهایی که با اثرگذاری روی سلول‌های مغز درد را تسکین می‌دهند، موجب وابستگی شده و بیمار را به اعتیاد به دارو تهدید می‌کند.

 

پیروکسیکام و عوارض ان

پیروکسیکام میتواند موجب عوارض گوارشی مانند تهوع، درد شکم، سوزش سر دل، اسهال، یبوست، نفخ شکم و خونریزی گوارشی و زخم معده شود. این عوارض در سنین بالا و با مصرف طولانی مدت دارو بیشتر می‌شود.

از دیگر عوارض پیروکسیکام، حساسیت پوست به اشعه ماوراء بنفش خورشید، گیجی، سردرد، خارش پوست، تار شدن بینایی و سوت زدن گوش است.

مصرف پیروکسیکام در دوران بارداری یا شیردهی ممکن است با خطراتی همراه باشد همچنین مصرف پیروکسیکام به خصوص در سه ماهه آخر بارداری خطرناک است.

درمان­های جایگزین

حال که عوارض ناشی از مصرف داروهای طب غربی را شناختیم، چگونه باید درمانی برای دردهای کمر خود پیدا کنیم؟ آیا روش درمانی جایگزینی وجود دارد؟ آیا دارویی وجود دارد که نگران عوارض آن نباشیم؟ چگونه می‌توانم درد کمر خود را بدون مصرف دارو درمان کنم؟

در پاسخ باید گفت برای درمان کمر درد نه یک روش بلکه راه‌های فراوانی وجود دارد.

روش های درمانی جایگزین که می‌تواند به کاهش درد کمر کمک کند عبارتند از:

تغییر در سبک زندگی

ورزش

طب سنتی

طب سوزنی

البته در نظر داشته باشید طب سوزنی باید توسط متخصص انجام شود. انجام اشتباه این دو روش می‌تواند صدمات جبران ناپذیری برای شما به همراه داشته باشد.

تغییر سبک زندگی

سبک زندگی غلط و عادت‌های اشتباه برآمده از دنیای ماشینی، موجب بروز بسیاری از بیماری­‌ها و یا تشدید آنها شده است. کمر درد نیز از این قاعده مستثنا نیست. در ادامه خواهیم گفت که چگونه تغییر در سبک زندگیتان، به شما در پیشگیری و درمان انواع کمردرد کمک خواهد کرد.

بار خود را سبک کنید

کیفهای سنگین ، کیفهای لپ تاپ، چمدان و کیف پول میتوانند فشار غیرضروری به گردن و ستون فقرات شما وارد کنند.

سعی کنید از کیف­هایی استفاده کنید که وزن را مساوی توزیع میکنند، مانند کوله پشتی. استفاده از کیف­های چرخدار نیز فشار را از کمر شما برمیدارد.

تغییر کفش

استفاده مکرر از کفش­های پاشنه بلند باعث آسیب به کمر شما خواهند شد. حداکثر پاشنه کفش شما باید 5/2 تا 3 سانتیمتر باشد.

انجام حرکات کششی در حین کار

انجام کارهای روزانه میتواند عضلات شما را دچار خستگی و فشار بیشتری کند.  به طور منظم حرکات کششی انجام دهید تا به بهبود گردش خون در عضلات شما کمک کرده و موجب انعطاف­پذیری بیشتر عضلات شما شود.

دوری از تنش و استرس

محققان به این نتیجه رسیده­اند که محیط­های پر تنش و شغلهای پر استرس به شدت شما را در معرض آسیب­ها و بیماری­ها از جمله کمردرد قرار میدهد.

ورزش

حداقل دو بار در هفته ورزش کنید. با انجام ورزش ماهیچه­های کمر شما قوی­تر میشود و اینگونه کمتر در مقابل فشارهای ناگهانی و کششهای زیاد آسیب میبیند.

دو ورزش وجود دارد که انجام آنها به شما در جلوگیری از کمردرد کمک میکند. این ورزشها نیاز به تجهیزات خاصی ندارد.

هر دو این ورزشها برای درمان کمردردهای بخش گودی کمر بسیار موثرند.

پل بستن

پل بستن

دراز بکشید و کف پاهایتان را روی زمین قرار دهید. پاها به اندازه عرض لگن باز شود.

با کمک کف دست و کف پا به زمین فشار دهید و باسن خود را از روی زمین بلند کنید.

در این حرکت شانه­های خود را از روی زمین بلند نکنید.

بعد از مدتی پایین بیایید و برای یک دقیقه استراحت کنید.

این کار را در سه پارت مختلف و هر بار 15 دفعه تکرار کنید.

بعد از اتمام کار، روی شکم برگشته و دست و پای خود را بکشید.

سپس به آرامی دست و پا را از زمین بلند کنید و تا آنجا که احساس  راحتی می­کنید بالاتر بروید.

حالت کشیده خود را به مدت 2-3 ثانیه نگه دارید.

به حالت معمولی برگردید و عضلات خود را شل کنید.

10  تا 12 بار این کشش را تکرار کنید.

یوگا

درست است که یوگا را بیشتر به عنوان راهی برای کاهش استرس عنوان میکنند، اما یوگا میتواند راهی عالی برای کاهش درد عضلات باشد. برخی از نرمشهای  یوگا میتواند به کشش و تقویت عضلات شما  کمک کند که موجب کاهش درد شده و از بروز مشکلات کمر در آینده جلوگیری میکند.

این تمرینات یوگا را هر روز چند دقیقه تمرین کنید. این نرمشها برای مبتدیان عالی هستند. در آینده میتوانید با تمرین بیشتر حرکات بیشتری را انجام دهید.

یوگا

ابتدا کف دستان خود را جلوی زانو بگذارید.

بدن خود را طوری تنظیم کنید که دستان شما مستقیماً زیر شانه باشد و زانوها زیر باسن شما باشد. به طور مساوی وزن خود را در هر چهار طرف متعادل کنید.

به آرامی هوا را داخل ببرید و به دیوار جلوی خود نگاه کنید. به همان آرامی هوا را بیرون بیاورید.

چانه خود را به سمت قفسه سینه خود بکشید، شکم خود را به سمت ستون فقرات خود بکشید و به عبارتی دیگر  پشت خود را قوس دهید.

برای حداقل یک دقیقه به این تنفس ادامه دهید.

سپس روی شکم دراز بکشید. پاهای خود را دراز کنید.

  به آرامی نیم تنه فوقانی و سر خود را از روی زمین بلند کنید. لازم نیست پای خود را بالا بیاورید. اینگونه تعادل خود را حفظ کنید و برای 2 دقیقه در این وضعیت بمانید. حالا به حالت معمولی برگردید و عضلات خود را شل کنید.

درست بنشینید

نشستن در وضعیت نامناسب موجب فشار غیرضروری بر ستون فقرات شما میشود.

مرتب به خود یادآوری کنید که شانه­های خود را به عقب برگردانید و به صورت صاف در صندلی خود بنشینید.

درست نشستن در درمان دردهای گودی کمر و سیاتیک بسیار موثر است.

درد کمر و لگن

درد لگن و باسن در موارد نادر در هر دو طرف کمر احساس می‌شود. علائم با انجام فعالیت‌های درگیر­کننده کمر یا مفصل ران تشدید میشوند. بیماران غالباً هنگام غلت زدن و چرخیدن در تخت، پوشیدن یا درآوردن کفش و جوراب، بالا و پایین رفتن از پله‌ها یا دویدن دچار درد استخوان لگن و باسن و درد استخوان دنبالچه می‌شوند گاهی اوقات پا روی پا انداختن یا چهارزانو نشستن نیز دردناک است و معمولاً به یک پهلو دراز کشیدن به مدت طولانی موجب بروز درد استخوان لگن و باسن میشود.

رو به جلو خم شدن، بالا رفتن از پله‌ها یا سراشیبی و از روی صندلی، یا در کل از حالت نشسته، برخاستن با درد لگن و باسن همراه است.

درد لگن و باسن گاهی به عدم تقارن لگن مربوط میشود که از سفتی یا خشکی عضله یا مفصل یا سستی مفصل حاصل از بارداری نشأت میگیرد.

اگر درد در ناحیه لگن به علت ضرب خورگی یا شکستگی آن نباشد میتواند ناشی از دلایل زیر باشد.

 لگن درد در دوران بارداری

تغییرات هورمونی و افزایش وزن در دوران بارداری منجر به درد در ناحیه لگن میشود که میتوان با قرار دادن بالشت بین پاها و خوابیدن به پهلو آن را کاهش داد.

آرتروز

آرتروز یکی از دلایل رایج در دردهای لگن است.

درد لگن ناشی از سیاتیک

درد ناشی از سیاتیک به لگن نیز منتقل میشود. برای تشخیص اینکه درد لگن شما به علت سیاتیک است یا نه توجه کنید که علائم این درد به صورت خنجری است. این درد از پایین کمر شروع می‌شود و به باسن و ناحیه جلویی و جانبی لگن و پا‌ها منتشر میشود.

علائم مربوط به درد لگن 

درد لگن میتواند علائم بسیار زیادی به همراه داشته باشد، بعضی از شایع‌ترین این علائم عبارتند از:

گرفتگی عضلات ناشی از قاعدگی

درد قاعدگی

خونریزی، لکه‌بینی یا ترشحات واژنی

درد و ناراحتی هنگام دفع ادرار

یبوست یا اسهال

نفخ یا انباشتگی گاز معده

خونریزی در زمان حرکت شکم

درد شدید در زمان رابطه جنسی

تب یا یخ کردن بدن

درد در ناحیه مفصل لگن

درد در کشاله ران

درمان کمر درد با روشهای طب سنتی

در هر نوع از طب سنتی چینی، ایرانی، مصری و غیره، درمان­هایی برای درمان کمردرد تجویز شده است. ما در اینجا سعی نمودیم تا با توجه به اینکه طب سنتی چینی در جهان شناخته شده تر از سایر طبهای سنتی است و از طرفی در بسیاری از موارد به طب ایرانی نزدیکتر است، ابتدا به روش­هایی بپردازیم که در هر دو طب ایرانی و چینی مورد تاکید است و سپس بیشتر به روشهای درمانی در طب ایرانی اشاره نماییم.

درمان کمر درد با روشهای طب سنتی

قبل از مطالعه ادامه این مطلب این نکته را یاد آور میشویم که مواردی که پیش از این در قالب عنوان تغییر سبک زندگی و ورزش کردن آورده شده است در کنار روش­های درمانی طب سنتی موجب اثر بخشی بیشتر این درمانها و پیش­گیری از ابتلا به دردهای مزمن کمر میشود. این مطلب به شدت توسط متخصصین طب سنتی توصیه شده است.

حجامت

حجامت نامی آشنا برای افرادی است که طب سنتی را دنبال میکنند. در طب چینی این روش بسیار مورد تاکید است. و برای درمان بسیاری از بیمار­ی­ها همچون کبد چرب‌، آلرژی‌، ‌آسم و نفس‌تنگی‌، سردردهای میگرنی‌، غلظت خون‌، دیسکوپاتی و سیاتالژی‌، جوش صورت و بدن‌، پسوریازیس‌، آفت دهان‌، حتی هپاتیت آنرا به کار میبرند..

این روش علاوه بر چین در ایران و یونان نیز توسط ابن سینا و بقراط به عنوان یک روش درمانی ذکر شده‌است. امروزه حجامت در کشورهای عربی و مسلمان در کنار چین مقبولیت بیشتری دارد.

برای تعریف حجامت باید گفت، حجامت اسم یک روش درمانی است که به صورت ایجاد مکش در نواحی خاصی از بدن و خونگیری از آن مکان‌ها ایجاد میشود. زمانی که مکش یا بادکش به تنهایی انجام شود به آن حجامت گرم و خشک میگویند و هنگامی که بادکش همراه با خون گرفتن باشد به آن حجامت میگویند.

در کشور‌های دیگر، حجامت را به نام wet cupping و بادکش را به اسم dry cupping می‌شناسند.

حجامت در بعضی موارد عوارضی نیز دارد. مانند باقی ماندن تغییر رنگی که در پوست ایجاد شده، اسکار، سوختگی، عفونت.

اگر فرد دچار عارضه‌ای پوستی مانند اگزما یا پسوریازیس باشد، حجامت در ناحیه‌ی مورد نظر ممکن است آن را بدتر کند.
در موارد نادر، حجامت ممکن است موجب خونریزی قابل توجه و کم خونی شود. از دیگر عوارض جانبی حجامت میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

سر درد، خستگی، سرگیجه، غش، تهوع، بیخوابی

تغذیه چینی

تغذیه چینی نوعی رژیم غذایی است که ریشه در درک چینی از اثرات غذا بر روی ارگانیسم انسان دارد. از نظر طب سنتی چینی، رژیم متعادل رژیم غذایی است که همه مزه­ها را شامل میشود .5 مزه: تند (گرم شدن) ، ترش (خنک کننده) ، تلخ (خنک کننده) ، شیرین (تقویت) و شور (خنک کننده).

در TCM ، تغذیه اولین مرحله در درمان محسوب میشود.

 گیاهان درمانی

این گیاهان میتوانند بصورت پودر، عصاره و دانه در وعده­های غذایی و در هنگام پخت و پز استفاده شوند و یا میتوان از آنها در دمنوشهای ترکیبی استفاده کرد.  

زنجبیل

یک زنجبیل را له کنید و به شکل خمیر تهیه کنید و به مناطق بروز درد بمالید. پس از آن روغن اکالیپتوس را به این مناطق بمالید و به آرامی به مدت 30 دقیقه ماساژ دهید و سپس با آب ولرم بشورید.

نوشیدن چای زنجبیل معمولاً سه بار در روز میتواند باعث تسکین درد شما شود. برای این که این چای را درست کنید، باید 6 برش نازک از زنجبیل را در نیم فنجان آب قرار دهید. این محلول را با حرارت کم در حدود 15 دقیقه بجوشانید. بگذارید خنک شود. صاف کنید. میتوانید عسل اضافه کنید تا چای زنجبیل را شیرین­تر کنید.

مصرف زنجبیل در طب سنتی ایرانی برای سرد مزاجان بسیار مورد تاکید است.

دانه­‌های فلفل

دانه­های فلفل و نبات را خرد و با هم مخلوط کنید. دو قاشق سوپ خوری از این محلول را دو بار در روز برای چند روز بخورید.

ترب سیاه

از دیگر داروهای مؤثر در درمان دردهای سیاتیکی و دیسک کمر، ترب سیاه است که میتوان آب آن را میل نمود و تفاله­اش را روی موضع درد بست. 

سیر

دو یا سه عدد سیر خرد شده را در صبح با معده خالی بخورید.

روغن‌­های گیاهی

روغن نارگیل، روغن کنجد و روغن خردل را کمی حرارت دهید. ده حبه سیر اضافه کنید. به گرم کردن ادامه دهید. از این روغن برای ماساژ دادن خود به مدت چند دقیقه استفاده کنید. سپس حمام گرم بگیرید.

 بابونه

توصیه میشود افراد مبتلا به دردهای سیاتیکی، روزانه 30 گرم گل بابونه خشک را در 1 لیتر آب دم کرده و طی 3 وعده، میل نمایند.

سرکه سیب

یک قاشق چای خوری عسل، 2 قاشق چای خوری سرکه سیب، یک نعناع تازه در 8 اونس آب سرد اضافه کنید و بنوشید.

بادام شیرین

دختران و زنان جوان که قبل از شروع قاعدگی دل درد و کمر درد و یا درد در رحم دارند بایستی قبل از خواب و یا روز قبل از شروع عادت ماهانه ۵۰ گرم روغن بادام شیرین میل کنند.

خرما

خوردن خرما مقوی است. برای رفع عوارض خرما ( مثل گرفتگی کبد – اختلال در اخلاط – سردرد –دندان درد ) آنرا بایستی با سکنجبین و انار ترش خورد.

آلئو ورا

از آلوئه ورا در طب سنتی ایرانی و چینی نام برده شده است. در طب سنتی ایرانی برای مزاجهای گرم و خشک بسیار توصیه شده است.

پماد ترکیبی طب ایرانی برای مشکلات دیسک کمر

بابونه ۲۵ گرم + مرزنجوش ۱۰ گرم + نعناع ۱۰ گرم + تخم شوید ۱۵ گرم + ناخنک ۱۵ گرم + اوکالیپتوس ۲۵ گرم ، همه را نرم کوبیده در ۲۵۰ گرم روغن زیتون جوشانده و صاف کرده و به قسمت مربوط مالیده شود. همچون همیشه تاکید میکنیم مصرف بی­رویه گیاهان دارویی و دمنوشها نه تنها به شما در درمان بیماریتان کمکی نخواهند کرد بلکه میتوانند عوارض خطرناکی نیز برای شما داشته باشند. از خوردن خارج از حد تعادل آنها خودداری کنید و اگر بیماری خاصی از جمله بیماریهای قلبی عروقی، غلظت خون، فشار بالا و یا بیماری­های کلیوی دارید، حتما قبل از مصرف آنها با پزشک خود مشورت نمایید.

طب سوزنی و درمان کمردرد

طب سوزنی و درمان کمردرد

در TCM ، حدود 2000 نقطه طب سوزنی بر روی بدن انسان وجود دارد که توسط 12 نصف النهار اصلی به هم متصل میشوند. امروزه کلینیکهایی در شهرهای مختلف ایران وجود دارد که از متخصصین دوره دیده و حرفه­ای برای انجام طب سوزنی بهره می­برد. حتما برای انجام طب سوزنی به این متخصصان مراجعه نمایید. زیرا انجام اشتباه طب سوزنی میتواند عوارض جبران­ناپذیری داشته باشد. طب سوزنی برای درمان کمر درد نیز کاربرد دارد ولی برای موارد حاد باید دقت بالایی در انجام آن لحاظ کرد.




:: بازدید از این مطلب : 31
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 19 آذر 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: